twitter
rss


Aktiviti : Mengecam dan mengenal huruf besar dan kecil.

Refleksi Pengajaran dan Pembelajaran Lalu :

Semasa saya mengajar mengenal dan menyebut huruf , sesetengah murid-murid prasekolah kelihatan seperti sukar untuk memahaminya. Ini dapat dilihat melalui sesi soal jawab antara guru dengan murid-murid prasekolah. Murid-murid hanya mendiamkan diri apabila disoal. Lembaran kerja yang saya berikan juga tidak dibuat. Ini membuktikan bahawa terdapat murid-murid prasekolah yang masih belum mengenal huruf terutamanya huruf kecil.

Adakah saya perlu mengajar semula mengenai tajuk ini? Adakah cara saya mengajar sebelum ini tidak membantu murid-murid prasekolah? Apakah cara yang paling berkesan bagi memahamkan kanak-kanak prasekolah? Adakah saya mampu untuk membantu murid-murid saya ini? Perlukah saya meminta bantuan daripada guru-guru lain? Apakah tindakan sewajarnya bagi menyelesaikan masalah ini?

Saya cuba mengajar tajuk ini sekali lagi tetapi masih terdapat beberapa orang murid-murid yang lemah. Saya berpendapat, murid-murid tersebut memang lemah dan tidak seperti murid-murid prasekolah yang lain. Ia juga mungkin disebabkan oleh proses pengajaran dan pembelajaran yang membosankan seterusnya gagal menarik minat murid-murid untuk belajar.

Kelemahan :

Kesilapan yang sering dilakukan oleh murid-murid prasekolah ialah mereka keliru dengan huruf ‘b’ dan ‘d’ begitu juga dengan huruf ‘p’ dan ‘q’.

Sekiranya saya berusaha membantu murid-murid saya ini, saya yakin mereka pasti akan memahami dan menguasainya. Saya akan berusaha mewujudkan interaksi yang boleh menimbulkan suasana pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Hal ini akan menjadikan kerja pengajaran saya dan aktiviti pembelajaran murid lebih menarik dan menyeronokkan.

Tindakan Yang Dijalankan :

1.   Sebelum aktiviti pengajaran dan pembelajaran dimulakan, saya telah meminta murid-murid untuk menyebut setiap huruf yang saya tunjukkan. Murid-murid tersebut menyebut huruf itu secara beramai-ramai. Selepas itu, saya memilih murid secara rawak untuk menyebut huruf yang saya tunjukkan.
2.      Murid-murid akan bermain permainan mencari pasangan setiap huruf yang diberikan oleh guru secara berkumpulan.Aktiviti seperti ini akan dapat meningkatkan lagi minat murid-murid terhadap aktiviti pengajaran dan pembelajaran terutamanya dalam mata pelajaran Bahasa Melayu.Selain itu, aktiviti ini juga akan dapat memberi peluang kepada murid untuk mencari  pasangan  setiap huruf  tersebut melalui bantuan kawan-kawannya  seterusnya dapat mengenal huruf itu. Setiap kumpulan akan berusaha untuk menjadi pemenang dalam permainan ini. Di akhir permainan, kumpulan yang terbaik akan mendapat ganjaran.
3.        Murid-murid ini juga diberikan latihan. Mereka dikehendaki untuk memadankan huruf besar dan huruf kecil. Dengan adanya latihan seperti ini, murid-murid yang lemah akan dapat dikenal pasti seterusnya akan memudahkan guru untuk memberi bimbingan yang berterusan sehingga murid-murid tersebut menguasainya.

0 comments:

Post a Comment