twitter
rss

Refleksi pengajaran dan pembelajaran lalu ;

Terdapat sesetengah murid-murid saya masih belum menguasai kemahiran menyebut perkataan yang bersuku kata terbuka atau suku kata tertutup. Kegagalan murid-murid menguasai kemahiran menyebut suku kata terbuka dan tertutup ini mencacatkan sebutan dan kelancaran bacaan seterusnya menyebabkan mereka tidak dapat membaca dengan lancar. Keadaan ini menyebabkan murid-murid tersebut tidak dapat mengikuti sesi pengajaran dan pembelajaran dengan sepenuhnya.

Kelemahan saya :

Guru kurang memberi tumpuan dan galakkan kepada golongan murid-murid yang lemah dan pasif semasa aktviti pengajaran sedang berlaku. Justeru, murid-murid tersebut hanya mendiamkan diri apabila disoal oleh guru. Malah, mereka juga tidak berminat mengikuti sesi pembelajaran sebaliknya mereka berbual-bual sesama ahli kumpulan dan ada yang termenung jauh.

Tindakan yang perlu dilakukan :

Guru hendaklah memberi tumpuan, bimbingan, galakkan dan pujian kepada setiap murid semasa aktiviti pengajaran dan pembelajaran sedang berjalan. Tumpuan dan bimbingan khusus perlu diberikan kepada golongan murid yang lemah dalam pembelajaran dan peneguhan positif boleh meningkatkan semangat ingin belajar di kalangan murid-murid.


0 comments:

Post a Comment