twitter
rss

Refleksi pengajaran dan pembelajaran lalu :

Semasa guru mengajar tajuk pengajaran ini, murid-murid dari kumpulan 3 dan 4 tidak mengambil perhatian langsung. Sebaliknya mereka berbual-bual sesama ahli kumpulan dan kadang-kala menganggu rakan-rakan dari kumpulan 1 dan 2. Mereka juga kurang berminat dengan dalam pembelajaran. Tugasan guru juga tidak dapat disiapkan mengikut tempoh masa yang telah ditetapkan.

Kelemahan saya :

Bimbingan dan perhatian khusus kurang diberikan kepada murid-murid tersebut kerana guru lebih banyak memberi perhatian dan pujian kepada murid-murid yang baik dalam pembelajaran sahaja iaitu murid-murid dari kumpulan 1 dan 2. Keadaan ini menyebabkan murid-murid dari kumpulan 3 dan 4 tiada keyakinan diri dan berasa dipinggirkan. Dan, meningkatkan lagi tahap ketidakminatan mereka terhadap tajuk pengajaran yang disampaikan.

Tindakan yang perlu dilakukan :

Guru harus bersemangat dan sabar semasa mendidik murid-murid yang lemah dalam pembelajaran. Latihan dan bacaan yang banyak, usaha, dorongan dan bimbingan yang  berterusan boleh membantu murid-murid tersebut memperbaiki penguasaan mereka terhadap perkataan KVKVV.

0 comments:

Post a Comment