twitter
rss

Refleksi pengajaran dan pembelajaran lalu :

Murid-murid sudah boleh menulis tetapi ada sebilangan kecil daripada mereka yang masih belum menguasai kemahiran menulis sepenuhnya ( lambat menulis suatu perkataan seperti nama atau tarikh ). Malah, mereka sengaja melengah-lengahkan masa semasa menyalin huruf atau perkataan di papan tulis. Walaupun tugasan tulisan tersebut tidak terlalu banyak, tetapi mereka juga tidak dapat menyiapkan tugasan tersebut mengikut tempoh masa yang telah ditetapkan oleh guru. Keadaan ini menyebabkan murid-murid tersebut terbeban dengan kerja rumah yang tertangguh dan jauh ketinggalan dengan rakan-rakan yang lain.

Tindakan yang perlu dilakukan :

Guru perlu memberi perhatian dan bimbingan semasa murid-murid berkenaan melaksanakan tugasan guru. Pujian dan sokongan harus diberikan kepada mereka sekiranya mereka berjaya menyiapkan tugasan tersebut. Kurangkan hukuman negatif sekiranya mereka masih mengamalkan sikap malas semasa melaksanakan tugasan guru. Sebaliknya, banyakkan hukuman positif andainya mereka berusaha menyiapkan tugasan guru. Misalnya, walaupun lambat tetapi mereka berjaya juga menyiapkan tugasan guru, guru boleh membenarkan mereka bermain permainan yang digemari seperti bermain lego.  

0 comments:

Post a Comment